
Jizera - Ostrov hrůzy se sifonem, Mumlava - Podkova
Stromy
a sifon na Ostrově Hrůzy
Autor: Vašek Vajskebr
Využili jsme dokonalého podzimního počasí a
nízkých vodních stavů a vydali se na naši
domácí Jizeru tentokrát bez lodí.
Cílem je legendární Ostrov Hrůzy kousek pod
Mýtem, kde na jeho konci leží přes vodu tři buky. Dva z
nich jsou relativně nově padlé, za solidního průtoku
hrozí závažnými problémy nejen pro
kajakáře, ale především pro plavce. Válec
na konci Ostrova za větší vody pěkně drží a
pádlery mávnutím proudu přeměňuje na krysy.
Buky jsou poněkud větší, než se zdálo ze silnice,
no ale když už jsme tady... Na jejich špici je hromada
naplaveného dříví. Za nějakou dobu jsou buky
nakrájeny na přijatelnější díly,
nicméně pohnout s velkými kusy lze jen obtížně.
Další práci musí vykonat nějaká
větší voda. Pokud tam potom ještě něco zbude,
půjdeme dokonat své dílo.

Obr.1.: Naporcované buky na soutoku ramen a válec na konci Ostrova v levém rameni.
Po práci
zábava. Už dlouho vedeme diskuze o sifonu v pravém rameni
Ostrova. Vody je malinko, takže všechno jde dobře
prohlédnout. Názor si udělejte sami podle fotek. Sifon
tam je.

Obr.2.: Pohled z Ostrova na pravý břeh pravého ramene. Ve vyznačeném místě je sifónek.

Obr.3.: Nátok do sifonu.

Obr.4.: Sifon zespoda.
Nejspíš
býval větší, vypadá to, že skála,
která ho tvoří, je nestabilní a v poslední
době se tu a tam sesouvá. To je patrné z fotky odshora,
kde je cca půmetrová trhlina ve břehu, kde byl kámen
předtím. (Poznámka redaktora: sifón tam původně
nebyl. Skála se odtrhla při povodni v roce 1997 a původně
čistá trhlina se zasypává. Jestli je nadále
od té doby v pohybu, netuším. Jistě jsou v pohybu
menší bloky v korytě. Několik let tvořily za jisté
vody zcela jasnou návodnou hráz - stupínek - a
hnaly vodu i plavce přímo do sifónu. JK.)

Obr.5.: Dokonalý záznam o původní poloze bloku.
Jak se
sesouvá, sifon se zavírá. To by mohlo ještě
kousek pokračovat. Znám několik příběhů o
proplavání tímto sifonem (Poznámka
redaktora: Dva úspěně proplavající jsme viděli
ihned po "výkonu". JK). Za současného stavu bych to
nikomu moc nedoporučoval. Normální chlap s vestou by se
tou škvírou protáhl jen tak tak nehledě na větve,
které jsou v sifonu zaklíněné. Dále se
domnívám, že za normálního průtoku je sifon
cca 0,5-1 metr pod hladinou a moc vody do něj neteče. Vodu od sifonu
částečně odklání placatý kámen, co
stojí nad ním. Nebezpečí vidím
především v kombinaci se skokem a válcem nad
sifonem, který poctivě drží a je v něm
nedosažitelná hloubka. Tam se z kajakáře snadno stane
plavec a pak už je důvod k obavám ze sifonu.

Obr.6.: Kaskáda v pravém rameni nad lagunou se sifonem. V
nejvyšším skoku je vlevo pěkná kapsa, za
normální vody pod hladinou.
Z fotek za sucha nelze samozřejmě usuzovat, jaká je
obtížnost nebo charakter daného místa, ale
domnívám se, že neškodí vědět, co je pod
hladinou. Za této situace tekly Jizerou cca 2 kyblíky,
obvykle se jezdí za 20 a výše.
Vedle skoku je taky zajímavý sifon, i když ne
nebezpečný. Ohromný skalní blok leží na
několika malých kamenech, stačí málo a
desítky tun se opět dají do pohybu.

Obr.7.

Obr.8.: Celkový pohled na pravé rameno Ostrova za sucha. Šipkou vyznačen sesunutý blok.
Více fotek detailů Ostrova, sifonu a Mumlavy je na:
http://picasaweb.google.com/Jablooonec/JizeraAMumlava
Ještě
stavíme u Mumlavy, podívat se na Podkovu. Musím
říct, že za vody mi přijde bezpečnější.
Zvlášť levý průjezd skýtá možnost
zapíchnutí pod blok. Pravý vždy a poctivě
vyplachuje.

Obr.9.

Obr.10.
Další
hrozba či spíše překážka číhá těsně
pod kořenovským mostem v úseku nad Cutisinkou. Zde jsou
přes řeku dva nakácené buky. Snad ten, kdo je
pokácel, plánuje i jejich odstranění.
Poznámka redaktora:
Od té doby, co je v pravém rameni sifón a
víme všechno, co je psáno výše,
jezdíme většinou vlevo. Nájezd do levého
ramene je možný dvojím způsobem: chlapskou cestou -
rozřazovák uprostřed proudnice, zde je nebezpečí, že
pojedete doprava. Nebo dámskou cestou u břehu mezi šutry,
pak jsou dvě cesty, jak se dostat do levého ramene. Levé
rameno je v pohodě, kdo zaplave v nájezdu, má
šanci dostat se ke břehu v tůni v levém rameni,
zvláště, je-li tam aspoň jeden zachránce.
Problém pak je při výjezdu z levého ramene, kde je
válec - síla závisí na stavu vody. Od 80 cm
na Mejtě dost drží. Průjezd buď těsně vpravo u ostrova
přímo do hlavního koryta řeky, nebo úplně vlevo do
slepé tůně. Pak vás čeká přejezd do koryta. V
každém případě přejezd do koryta je plný
ostrých šutrů a neradno zde býti hlavou dolů.
Poznámka: vždycky při převozu aut si dobře ověříme, že v
nájezdu ani ve spodním válci nejsou stromy. Teď
je kluci rozřezali, ale budou tam nové, jsou tam fakt
často.
Poznámky připsal Jirka Koudelka